Xado LUXURY DRIVE 5W30 1l

Olej silnikowy 5w-30 Diesel - Ranking 2025 i Opinie

Wybór oleju silnikowego to jedna z najważniejszych decyzji eksploatacyjnych, które podejmuje właściciel samochodu. W przypadku silników wysokoprężnych (Diesla) właściwy dobór może przełożyć się na dłuższą żywotność jednostki napędowej, lepsze osiągi oraz niższe zużycie paliwa. Poniżej prezentujemy najważniejsze kwestie związane z olejem 5W-30 w kontekście silników Diesla, uwzględniając zarówno nowoczesne jednostki z filtrami cząstek stałych, jak i starsze konstrukcje.

Silniki Diesla, w porównaniu z jednostkami benzynowymi, zwykle pracują na wyższym stopniu sprężania i mają inne wymagania dotyczące smarowania. Lwia część producentów określa w instrukcjach obsługi specyficzne parametry lepkości, jak również wyśrubowane normy dotyczące właściwości chemicznych oleju (szczególnie w kontekście emisji spalin).

  • Klasa 5W-30 zapewnia odpowiednio niską lepkość w niskich temperaturach (cyfra 5 przed literą „W”), a jednocześnie zachowuje właściwy film smarny przy nagrzanym silniku (wartość 30).
  • W praktyce, im niższa liczba przed „W”, tym łatwiejszy rozruch w zimie i szybsze dotarcie oleju do kluczowych elementów silnika, co jest szczególnie istotne w regionach o chłodniejszym klimacie.

Skład i właściwości oleju 5W-30 do jednostek wysokoprężnych

Olej 5W-30 przeznaczony do diesla to zazwyczaj produkt:

  • Pełnosyntetyczny lub syntetyczny o niskiej zawartości popiołów (tzw. Low SAPS), co bywa niezwykle ważne dla nowoczesnych silników Diesla wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF).
  • Zawierający dodatki uszlachetniające, które mają chronić przed korozją, depozytami sadzy i osadami tworzącymi się podczas spalania oleju napędowego.
  • Często oznaczony jako „Energy Saving” lub „Fuel Economy”, ponieważ niższa lepkość przy temperaturach roboczych może przekładać się na nieznaczne zmniejszenie oporów i zużycia paliwa.

Ranking TOP 20

Lp. Zdjęcie Nazwa Cena Opinie Producent Rodzaj paliwa Rodzaj oleju Lepkość Pojemność Klasa jakości Klasa API Klasa ACEA Normy producentów Seria Filtr dpf/fap
1 Orlen PLATINUM MAX EXPERT XD 5W-30 1L Orlen PLATINUM MAX EXPERT XD 5W-30 1L
1 opinia
Orlen Uniwersalny Syntetyczny 5W-30 1L n/a n/a n/a n/a n/a n/a
2 K2 Texar Fuel Economy 5W30 1L K2 Texar Fuel Economy 5W30 1L
1 opinia
K2 Uniwersalny Półsyntetyczny 5W-30 1L n/a n/a n/a n/a n/a n/a
3 Motul 8100 Eco-clean C2 5W30 1L Motul 8100 Eco-clean C2 5W30 1L
1 opinia
Motul Uniwersalny Syntetyczny 5W-30 1L ACEA C2; API SERVICES SN/CF SN/CF C2 17000, 17000., ACEA C2, API SN/CF, FIAT 9.55535-S1, PSA B71 2290 n/a n/a
4 Xado LUXURY DRIVE 5W30 1l Xado LUXURY DRIVE 5W30 1l
1 opinia
XADO Uniwersalny Syntetyczny 5W-30 1L n/a SN/CF, API SN A3/B4 n/a n/a n/a
5 Liqui Moly Top Tec 4500 5W-30 1L Liqui Moly Top Tec 4500 5W-30 1L
1 opinia
Liqui Moly Uniwersalny Syntetyczny 5W-30 1L n/a SN C3 ACEA C1, Ford WSS-M2C 934-B, JASO DL-1, Mazda, Mitsubishi, P000324, STJLR.03.5005 n/a n/a
6 Shell Helix Ultra 5W-30 1L Shell Helix Ultra 5W-30 1L
1 opinia
Shell Uniwersalny Syntetyczny 5W-30 1L n/a n/a n/a n/a n/a n/a
7 Motul 8100 Eco-clean + C1 5W30 1L Motul 8100 Eco-clean + C1 5W30 1L
1 opinia
Motul Uniwersalny Syntetyczny 5W-30 1L ACEA C1; JASO DL-1 n/a C1 17100, 17100., ACEA C1, FORD WSS M2C 934-B, JAGUAR STJLR.03.5005 n/a n/a
8 Castrol MAGNATEC STOP-START 5W30 1L A5 Castrol MAGNATEC STOP-START 5W30 1L A5
1 opinia
Castrol Uniwersalny Syntetyczny 5W-30 1L n/a n/a A5 n/a n/a n/a
9 Castrol Magnatec Stop-Start 5W-30 A5 1L Castrol Magnatec Stop-Start 5W-30 A5 1L
1 opinia
Castrol Uniwersalny syntetyczny 5W-30 1L API SN/CF; ACEA A1/B1, A5/B5; ILSAC GF4 SN/CF A1/B1,A5/B5 n/a MAGNATEC n/a
10 ELF Evolution Full-Tech FE 5W30 1l ELF Evolution Full-Tech FE 5W30 1l
1 opinia
ELF Uniwersalny syntetyczny 5W-30 1L ACEA C3/C4 SL/CF C3, C4 Renault RN0720 EVOLUTION FULL-TECH FE DPF
11 Liqui Moly Molygen New Generation 5W30 1L Liqui Moly Molygen New Generation 5W30 1L
1 opinia
Liqui Moly Uniwersalny Syntetyczny 5W-30 1L n/a SN C3 n/a n/a n/a
12 Fanfaro 5W30 1L Fanfaro 5W30 1L
1 opinia
Fanfaro Uniwersalny Syntetyczny 5W-30 1L n/a SN n/a n/a n/a n/a
13 Valvoline SynPower FE 5W-30 1L Valvoline SynPower FE 5W-30 1L
1 opinia
Valvoline Uniwersalny Syntetyczny 5W-30 1L n/a SL/CF A1/B1,A5/B5 Fiat 9.55535-G1Ford WSS-M2C913-CFord WSS-M2C913-DRenault RN0700 n/a n/a
14 Shell Helix Ultra Professional At-L 5W30 1L Shell Helix Ultra Professional At-L 5W30 1L
1 opinia
Shell uniwersalny n/a 5W-30 1L n/a n/a n/a n/a n/a n/a
15 Shell Helix Ultra Professional Ar-L 5W30 1L Shell Helix Ultra Professional Ar-L 5W30 1L
1 opinia
Shell Diesel Syntetyczny 5W-30 1L n/a n/a n/a n/a n/a n/a
16 Xado Extra Drive 5W30 SN 1L Xado Extra Drive 5W30 SN 1L
1 opinia
XADO Uniwersalny Syntetyczny 5W-30 1L n/a SN A3/B4, ACEA A3/B4 n/a n/a n/a
17 Castrol MAGNATEC STOP-START 5W30 1L Castrol MAGNATEC STOP-START 5W30 1L
1 opinia
Castrol Uniwersalny Syntetyczny 5W-30 1L n/a SL/CF, API SL/CF A3/B4 n/a n/a n/a
18 MIHEL Ceramic Oil 9200 5W30 1L MIHEL Ceramic Oil 9200 5W30 1L
1 opinia
Mihel uniwersalny Syntetyczny 5W-30 1L n/a n/a n/a n/a n/a n/a
19 Lotos SYNTHETIC 504/507 SAE 5W30 1L Lotos SYNTHETIC 504/507 SAE 5W30 1L
1 opinia
Lotos Uniwersalny Syntetyczny 5W-30 1L n/a n/a C3 n/a SYNTHETIC DPF
20 Shell Helix HX8 ECT 5W30 1L Shell Helix HX8 ECT 5W30 1L
1 opinia
Shell uniwersalny syntetyczny 5W-30 1L n/a SN C3 n/a HELIX HX8 ECT n/a

Najlepsze produkty: Olej silnikowy 5w-30 Diesel - Ranking 2025 i Opinie

1. Orlen PLATINUM MAX EXPERT XD 5W-30 1L

Orlen PLATINUM MAX EXPERT XD 5W-30 1L

Każdy silnik spalinowy podczas swojej pracy wymaga smarowania olejowego. Zadaniem środków smarnych jest nie tylko zapewnienie trwałego filmu olejowego, ale także odpowiednie studzenie newralgicznych elementów silnika i oczyszczanie wnętrza skrzyni korbowej z wszelkich osadów, powstałych w trakcie eksploatacji silnika.

 

Wyprodukowany w oparciu o najstaranniej wyselekcjonowane bazy syntetyczne olej ORLEN Platinum MaxExpert XD 5W30 polecany jest szczególnie do silników GM, które wymagają środka...


Dane techniczne:

Rodzaj paliwa Uniwersalny
Rodzaj oleju Syntetyczny
Lepkość 5W-30
Pojemność 1L

Gdzie kupić:

Sklep Nazwa Cena
BRICOMARCHE CSS

Olej silnikowy Max Expert XD 5W-30 1L Orlen Oil
BFQAUTO

Olej Platinum Maxexpert XD 5W-30 1L
autodoc.pl

ORLEN QFS436B10 Olej silnikowy
erli.pl

Orlen Oil 5w30 1l Maxexpert Xd

2. K2 Texar Fuel Economy 5W30 1L

K2 Texar Fuel Economy 5W30 1L
K2 Texar 5W30 Fuel Economy Benzin Diesel LPG to nowoczesny półsyntetyczny olej silnikowy opracowany i produkowany z wykorzystaniem najnowszej technologii ,,NANOTECH". Pozwala zaoszczędzić nawet do 5% paliwa w porównaniu do olejów mineralnych. W niskich temperaturach otoczenia, zwłaszcza w czasie rozruchu szybciej od konwencjonalnych olejów dociera do krytycznych punktów smarowania i dzięki temu lepiej zabezpiecza części silnika przed zużyciem. Utrzymuje silnik w czystości. Gwarantuje doskonał...

Dane techniczne:

Rodzaj paliwa Uniwersalny
Rodzaj oleju Półsyntetyczny
Lepkość 5W-30
Pojemność 1L

Gdzie kupić:

Sklep Nazwa Cena
Empik.com

Olej silnikowy K2 Texar Fuel Economy, 5W30, 1L
erli.pl

K2 Olej Syntetyk Texar 5w30 1l Fuel Economy Xl
erli.pl

K2 TEXAR 5W-30 XL Olej Silnikowy 1L

3. Motul 8100 Eco-clean C2 5W30 1L

Motul 8100 Eco-clean C2 5W30 1L
Pojemność : 1 Klasa lepkości wg SAE: 5W-30 Specyfikacja wg ACEA: C2 Specyfikacja: API SERVICE SN Dopuszczenie przez producenta: AUDI #1234 Zalecenie producenta oleju: FIAT 9.55535-S1 Zalecenie producenta oleju: HONDA Zalecenie producenta oleju: SUBARU Zalecenie producenta oleju: TOYOTA balení: 1 Počet jednotek balení: 12 Pojemność : 1 Klasa lepkości wg SAE: 5W-30 Specyfikacja wg ACEA: C2 Specyfikacja: API SERVICE SN Dopuszczenie przez producenta: AUDI #1234 Zalecenie producenta oleju: FIAT 9....

Dane techniczne:

Rodzaj paliwa Uniwersalny
Rodzaj oleju Syntetyczny
Lepkość 5W-30
Pojemność 1L
Klasa jakości ACEA C2; API SERVICES SN/CF
Klasa API SN/CF
Klasa ACEA C2
Normy producentów 17000, 17000., ACEA C2, API SN/CF, FIAT 9.55535-S1, PSA B71 2290

Gdzie kupić:

Sklep Nazwa Cena
superparts.pl

OLEJ 5W-30 8100 ECO-CLEAN C2 1L MOTUL 5W308100ECOC21

Najtańsze produkty: Olej silnikowy 5w-30 Diesel - Ranking 2025 i Opinie

1. K2 Texar Fuel Economy 5W30 1L

K2 Texar Fuel Economy 5W30 1L
K2 Texar 5W30 Fuel Economy Benzin Diesel LPG to nowoczesny półsyntetyczny olej silnikowy opracowany i produkowany z wykorzystaniem najnowszej technologii ,,NANOTECH". Pozwala zaoszczędzić nawet do 5% paliwa w porównaniu do olejów mineralnych. W niskich temperaturach otoczenia, zwłaszcza w czasie rozruchu szybciej od konwencjonalnych olejów dociera do krytycznych punktów smarowania i dzięki temu lepiej zabezpiecza części silnika przed zużyciem. Utrzymuje silnik w czystości. Gwarantuje doskonał...

Dane techniczne:

Rodzaj paliwa Uniwersalny
Rodzaj oleju Półsyntetyczny
Lepkość 5W-30
Pojemność 1L

Gdzie kupić:

Sklep Nazwa Cena
Empik.com

Olej silnikowy K2 Texar Fuel Economy, 5W30, 1L
erli.pl

K2 Olej Syntetyk Texar 5w30 1l Fuel Economy Xl
erli.pl

K2 TEXAR 5W-30 XL Olej Silnikowy 1L

2. Orlen PLATINUM MAX EXPERT XD 5W-30 1L

Orlen PLATINUM MAX EXPERT XD 5W-30 1L

Każdy silnik spalinowy podczas swojej pracy wymaga smarowania olejowego. Zadaniem środków smarnych jest nie tylko zapewnienie trwałego filmu olejowego, ale także odpowiednie studzenie newralgicznych elementów silnika i oczyszczanie wnętrza skrzyni korbowej z wszelkich osadów, powstałych w trakcie eksploatacji silnika.

 

Wyprodukowany w oparciu o najstaranniej wyselekcjonowane bazy syntetyczne olej ORLEN Platinum MaxExpert XD 5W30 polecany jest szczególnie do silników GM, które wymagają środka...


Dane techniczne:

Rodzaj paliwa Uniwersalny
Rodzaj oleju Syntetyczny
Lepkość 5W-30
Pojemność 1L

Gdzie kupić:

Sklep Nazwa Cena
BRICOMARCHE CSS

Olej silnikowy Max Expert XD 5W-30 1L Orlen Oil
BFQAUTO

Olej Platinum Maxexpert XD 5W-30 1L
autodoc.pl

ORLEN QFS436B10 Olej silnikowy
erli.pl

Orlen Oil 5w30 1l Maxexpert Xd

3. ELF Evolution Full-Tech FE 5W30 1l

ELF Evolution Full-Tech FE 5W30 1l
ELF EVOLUTION FULL-TECH FE 5W-30 – nastę pca oleju ELF SOLARIS FE 5W-30

Niskopopioł owy, wysokowydajny olej silnikowy do samochodó w osobowych Renault z silnikami wysokoprę ż nymi najnowszej generacji, posiadają cymi systemy koń cowej obró bki spalin.

Zastosowania:
  • Specjalnie opracowany do najnowszej generacji silnikó w wysokoprę ż nych Renault, odpowiadają cych wartoś ciom emisji EURO IV i EURO V.

  • Umoż liwia najdł uż sze interwał y wymiany oleju.

  • Optymalizuje ż ywotnoś ć instalac...


Dane techniczne:

Rodzaj paliwa Uniwersalny
Rodzaj oleju syntetyczny
Lepkość 5W-30
Pojemność 1L
Klasa jakości ACEA C3/C4
Klasa API SL/CF
Klasa ACEA C3, C4
Seria EVOLUTION FULL-TECH FE
Normy producentów Renault RN0720
Filtr dpf/fap DPF

Gdzie kupić:

Sklep Nazwa Cena
Empik.com

Olej silnikowy ELF FULL-TECH FE, 5W30, 1L
superparts.pl

OLEJ 5W-30 ELF EVOLUTION FULTECH FE 1L ELF 5W30 EVO FT FE 1 5W301
superparts.pl

OLEJ 5W-30 ELF EVOLUTION FULTECH FE 1L
erli.pl

Olej Elf Evolution Full-tech Fe 5w30 1l 5w-30

Porównanie TOP 3

Orlen PLATINUM MAX EXPERT XD 5W-30 1L Orlen PLATINUM MAX EXPERT XD 5W-30 1L K2 Texar Fuel Economy 5W30 1L K2 Texar Fuel Economy 5W30 1L Motul 8100 Eco-clean C2 5W30 1L Motul 8100 Eco-clean C2 5W30 1L
Cena
Producent Orlen K2 Motul
Rodzaj paliwa Uniwersalny Uniwersalny Uniwersalny
Rodzaj oleju Syntetyczny Półsyntetyczny Syntetyczny
Lepkość 5W-30 5W-30 5W-30
Pojemność 1L 1L 1L
Klasa jakości n/a n/a ACEA C2; API SERVICES SN/CF
Klasa API n/a n/a SN/CF
Klasa ACEA n/a n/a C2
Normy producentów n/a n/a 17000, 17000., ACEA C2, API SN/CF, FIAT 9.55535-S1, PSA B71 2290

Korzyści ze stosowania oleju 5W-30 w silnikach Diesla

  1. Łatwiejszy rozruch w niskich temperaturach
    Diesle bywają bardziej wrażliwe na zimę niż silniki benzynowe, zwłaszcza jeśli dodatkowo występują problemy z akumulatorem czy układem wtryskowym. Niższa lepkość zimowa (5W) pomaga szybko przepompować olej przez magistrale olejowe, zmniejszając ryzyko tarcia na sucho przy pierwszych obrotach wału korbowego.
  2. Oszczędność paliwa
    Współczesne silniki wysokoprężne (szczególnie typu common rail) projektuje się tak, aby maksymalnie ograniczać opory wewnętrzne. Stosowanie 5W-30 może wpłynąć na minimalną, ale zauważalną redukcję zużycia paliwa przy zachowaniu odpowiedniej ochrony.
  3. Zabezpieczenie przed zużyciem elementów silnika
    Oleje o dobrej jakości, spełniające rygorystyczne normy (np. ACEA C3 lub dedykowane normy producentów), zawierają pakiet inhibitorów korozji, dodatków przeciwzużyciowych oraz detergentów, które pomagają utrzymać jednostkę napędową w czystości.
  4. Praca z turbosprężarką
    Turbodoładowane silniki Diesla wymagają oleju odpornego na wysokie temperatury w obrębie turbiny. Olej 5W-30 syntetyczny zwykle ma wysoką stabilność termiczną, co przekłada się na skuteczne smarowanie łożysk turbo i redukcję ryzyka odkładania się nagaru.

Zastosowanie w nowoczesnych dieslach z filtrami DPF i systemem SCR

Większość nowych samochodów z silnikiem wysokoprężnym jest wyposażona w filtr cząstek stałych (DPF lub FAP) oraz często w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), z wtryskiem płynu AdBlue. Z punktu widzenia oleju istotne są:

  • Niska zawartość siarki i fosforu: Tzw. oleje Low SAPS (niskopopiołowe) mają ograniczoną zawartość związków, które mogą zapychać filtr DPF.
  • Ograniczone powstawanie sadzy: Nowoczesne dodatki w olejach pomagają w ograniczaniu depozytów w układzie wydechowym i przedłużają żywotność filtra cząstek stałych.

Przed zakupem warto sprawdzić, czy wybrany 5W-30 jest przeznaczony do aut wyposażonych w DPF. Informacje te znajdują się zazwyczaj w opisie produktu lub w karcie technicznej producenta oleju.

Czy olej 5W-30 pasuje do każdego diesla?

Choć 5W-30 jest klasą popularną, a w nowych jednostkach bywa wręcz zalecaną, nie zawsze będzie najlepszym wyborem:

  • Starsze silniki wysokoprężne: W niektórych modelach o dużym przebiegu (np. 300–400 tys. km), gdzie obserwuje się podwyższone zużycie oleju, mechanik może zasugerować klasę lepkości o wyższej wartości przy wysokich temperaturach (np. 5W-40) w celu ograniczenia ubytków.
  • Jednostki pracujące w ekstremalnych warunkach: W przypadku intensywnie obciążonych silników (ciągła jazda z przyczepą, praca w ciężkim terenie) lub w sporcie motorowym zdarza się, że producenci zalecają oleje bardziej odporne na przegrzanie (np. 5W-50).

Zawsze warto sięgnąć do instrukcji obsługi lub dokumentacji technicznej pojazdu, by sprawdzić, jakie normy i klasy lepkości rekomenduje producent auta.

Najważniejsze parametry i normy

Przy zakupie oleju 5W-30 do silnika Diesla zwracaj uwagę nie tylko na samą klasę lepkości, ale i na:

  • Specyfikacje ACEA: Dla diesli z DPF często zaleca się ACEA C3, czasem C2 lub C4.
  • Specyfikacje API: Nowoczesne standardy to np. API CK-4 (bardziej popularne w pojazdach ciężarowych) bądź API SN/CF.
  • Normy producentów: Np. VW 505.01, MB 229.51, Ford WSS-M2C913-D czy GM Dexos2. Jeśli w karcie technicznej oleju znajdują się wyraźne informacje o zgodności z tymi normami, masz pewność, że produkt został przetestowany pod kątem wymagań konkretnej marki.

Wymiana i pielęgnacja oleju w praktyce

  1. Interwały wymiany
    Wielu producentów podaje długie okresy między wymianami (nawet 20–30 tys. km). W praktyce jednak duże znaczenie mają warunki eksploatacji. Jeżeli auto jeździ głównie w mieście, odcinki są krótkie, a silnik często nie osiąga optymalnej temperatury, rozważ skrócenie interwału do około 10–15 tys. km.
  2. Filtr oleju
    Zawsze wymieniaj filtr oleju przy każdej wymianie płynu. Zanieczyszczony filtr zwiększa ryzyko gorszego smarowania i szybszego zużycia kluczowych elementów silnika.
  3. Regularna kontrola poziomu
    Diesle, zwłaszcza te z turbodoładowaniem, mogą spalać odrobinę oleju. Zaleca się sprawdzanie poziomu co kilka tysięcy kilometrów lub raz w miesiącu. Gdy wskaźnik na bagnecie zbliża się do minimum, należy dolać produkt o tych samych parametrach.
  4. Czystość wlewu oleju
    Przy dolewkach zwracaj uwagę, by okolice korka wlewu oleju były czyste. Unikniesz wprowadzania zanieczyszczeń do układu smarowania.

Wnioski końcowe

Stosowanie oleju 5W-30 w silniku Diesla może przynieść wiele korzyści – od oszczędności paliwa, przez ułatwiony rozruch w zimie, po wydłużenie żywotności kluczowych podzespołów. Jednocześnie trzeba mieć na uwadze, że olej 5W-30 występuje w rozmaitych wariantach – różniących się dodatkami uszlachetniającymi, normami producentów i przeznaczeniem do konkretnych rozwiązań technologicznych (np. DPF).

Najważniejsze to przestrzegać zaleceń producenta pojazdu, zwłaszcza w przypadku silników z zaawansowanymi systemami oczyszczania spalin (DPF, SCR). Regularne wymiany oleju i filtrów, kontrola poziomu oraz wybór sprawdzonych marek pozwolą cieszyć się długą i bezawaryjną pracą silnika wysokoprężnego.

Olej silnikowy 5w-30 Diesel - Ranking 2025 i Opinie - Opinie

  1. Zawsze miałem zagwozdkę z wyborem oleju do mojego starego diesla. Ostatnio testowałem olej 5W-30, i muszę przyznać, że rozruch zimą jest zdecydowanie łatwiejszy, co w naszym klimacie jest kluczowe. Miałem jednak wrażenie, że silnik pracuje trochę głośniej niż na poprzednim oleju. Z kolei zużycie paliwa rzeczywiście minimalnie spadło, więc coś za coś. Ktoś jeszcze miał podobne doświadczenia?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *