Wybór oleju silnikowego to jedna z najważniejszych decyzji eksploatacyjnych, które podejmuje właściciel samochodu. W przypadku silników wysokoprężnych (Diesla) właściwy dobór może przełożyć się na dłuższą żywotność jednostki napędowej, lepsze osiągi oraz niższe zużycie paliwa. Poniżej prezentujemy najważniejsze kwestie związane z olejem 5W-30 w kontekście silników Diesla, uwzględniając zarówno nowoczesne jednostki z filtrami cząstek stałych, jak i starsze konstrukcje.
Silniki Diesla, w porównaniu z jednostkami benzynowymi, zwykle pracują na wyższym stopniu sprężania i mają inne wymagania dotyczące smarowania. Lwia część producentów określa w instrukcjach obsługi specyficzne parametry lepkości, jak również wyśrubowane normy dotyczące właściwości chemicznych oleju (szczególnie w kontekście emisji spalin).
Klasa 5W-30 zapewnia odpowiednio niską lepkość w niskich temperaturach (cyfra 5 przed literą „W”), a jednocześnie zachowuje właściwy film smarny przy nagrzanym silniku (wartość 30).
W praktyce, im niższa liczba przed „W”, tym łatwiejszy rozruch w zimie i szybsze dotarcie oleju do kluczowych elementów silnika, co jest szczególnie istotne w regionach o chłodniejszym klimacie.
Skład i właściwości oleju 5W-30 do jednostek wysokoprężnych
Olej 5W-30 przeznaczony do diesla to zazwyczaj produkt:
Pełnosyntetyczny lub syntetyczny o niskiej zawartości popiołów (tzw. Low SAPS), co bywa niezwykle ważne dla nowoczesnych silników Diesla wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF).
Zawierający dodatki uszlachetniające, które mają chronić przed korozją, depozytami sadzy i osadami tworzącymi się podczas spalania oleju napędowego.
Często oznaczony jako „Energy Saving” lub „Fuel Economy”, ponieważ niższa lepkość przy temperaturach roboczych może przekładać się na nieznaczne zmniejszenie oporów i zużycia paliwa.
Ranking TOP 20
Lp.
Zdjęcie
Nazwa
Cena
Opinie
Producent
Rodzaj paliwa
Rodzaj oleju
Lepkość
Pojemność
Klasa API
Klasa ACEA
Klasa jakości
Seria
Normy producentów
1
Xado LUXURY DRIVE 5W30 1l
1 opinia
XADO
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
SN/CF, API SN
A3/B4
n/a
n/a
n/a
2
Castrol Magnatec 5W30 S1 Stop-Start 1L
1 opinia
Castrol
uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
3
Shell Helix Ultra Professional AP-L 5W-30 1L
1 opinia
Shell
Diesel
Syntetyczny
5W-30
1L
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
4
Motul 8100 X-clean FE C2/C3 5W-30 1L
1 opinia
Motul
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
SN/CF
C2/C3
ACEA C2 / C3; API SERVICES SN / CF
8100 X-clean
17711, 17711., ACEA C2 / C3, API SN / CF, FIAT 9.55535-S1 / S3, GM-OPEL dexos2, MB 229.51, PSA B71 2290, VW 502 00 / 505 01
5
Petro-Canada SUPREME SYNTHETIC 5W-30 1L
1 opinia
Petro-Canada
Diesel
Syntetyczny
5W-30
1L
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
6
Castrol MAGNATEC STOP-START 5W30 A3/B4 1L
1 opinia
Castrol
Uniwersalny
syntetyczny
5W-30
1L
SL/CF
A3/B3, A3/B4
n/a
MAGNATEC
n/a
7
K2 Texar Fuel Economy 5W30 1L
1 opinia
K2
Uniwersalny
Półsyntetyczny
5W-30
1L
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
8
Millers Oils TRIDENT PROFESSIONAL C2 C3 5W30 1L
1 opinia
Millers oils
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
n/a
C2/C3
n/a
n/a
n/a
9
Total QUARTZ 9000 Future NFC 5W30 1L
1 opinia
Total
Uniwersalny
syntetyczny
5W-30
1L
SL/CF
A5, B5
n/a
9000 FUTURE NFC
n/a
10
ELF EVOLUTION 900 SXR 5W30 1L
1 opinia
ELF
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
SL/CF
A5, B5
n/a
Evolution 900 SXR
n/a
11
Mileers EE LongLife 5W30 1L
1 opinia
Millers oils
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
n/a
C3
n/a
n/a
Mercedes-Benz 229.51, Porsche C30, BMW Longlife 04
12
Mobil Super 3000 XE 5W30 1L
1 opinia
Mobil
Uniwersalny
syntetyczny
5W-30
1L
SM/SL/CF
A3/B3,A3/B4, C3
ACEA A3/B3/B4, C3; API SM/SL/CF
SUPER 3000 XE
API CF, API SN, SM, SL, BMW Longlife-04, C3, Ford WSS-M2C 917-A, GM dexos2, MB-Approval 229.31, MB-Approval 229.51, MB-Approval 229.52, VW 505 00, VW 505 01
13
Castrol EDGE Titanium FST 5W30 LL 1L
1 opinia
Castrol
Uniwersalny
syntetyczny
5W-30
1L
n/a
C3
ACEA C3
n/a
MB-Approval 229.31/ 229.51; VW 504 00/ 507 00
14
SHELL C3 SN 229.51LL-04 5W30 1L
1 opinia
Shell
uniwersalny
n/a
5W-30
1L
SN
C3
n/a
n/a
n/a
15
Liqui Moly Top Tec 4600 5W-30 1L
2 opinie
Liqui Moly
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
SN
C3
n/a
n/a
n/a
16
Motul 8100 X-Clean+ 5W-30 1L
3 opinie
Motul
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
SM/CF
C3
API SM/CF; ACEA C3
8100 X-clean+
VW 504 00/507 00, MB 229.51, BMW LL-04, Porsche C30
17
Valvoline SynPower XL-III 5W-30 1L
1 opinia
Valvoline
Diesel
Syntetyczny
5W-30
1L
n/a
C3,C2,A3/B4
ACEA C3,C2,A3/B4
n/a
n/a
18
Total Quartz Ineo LONGLIFE 5W-30 1L
1 opinia
Total
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
SN/CF
A3/B4, C3
n/a
INEO LONG LIFE
n/a
19
Xado Extra Drive 5W30 SN 1L
1 opinia
XADO
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
SN
A3/B4, ACEA A3/B4
n/a
n/a
n/a
20
Liqui Moly Top Tec 4500 5W-30 1L
1 opinia
Liqui Moly
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
SN
C3
n/a
n/a
ACEA C1, Ford WSS-M2C 934-B, JASO DL-1, Mazda, Mitsubishi, P000324, STJLR.03.5005
Najlepsze produkty: Olej silnikowy 5w-30 Diesel
1. Xado LUXURY DRIVE 5W30 1l
Witamy w lepszeauto_pl
Przedmiotem tej aukcji jest:
XADO Luxury Drive 5W-30 SYNTHETIC
LIMITED EDITION
SUPERNOWOŚĆ!
Spełnia wymagania specyfikacji: Wymagania i dopuszczenia with 1 StageRevitalizant(R) RF [15.5] Unikalny olej jaki podnosi kompresję na tłokach. W pełni syntetyczny olej silnikowy. Zawiera Revitalizant(R). Stosowany w autach osobowych i dostawczych.
Zalety:
o Idealny olej silnikowy do aut wyższej klasy.
o Kompleksowa baza zawierająca złożone estry, zabezpiecza nadzwyczaj lekkie ...
Dane techniczne:
Rodzaj paliwa
Uniwersalny
Rodzaj oleju
Syntetyczny
Lepkość
5W-30
Pojemność
1L
Klasa API
SN/CF, API SN
Klasa ACEA
A3/B4
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
Xado Luxury Drive 5W30 + 1Stage Revitalizant 4L
2. Castrol Magnatec 5W30 S1 Stop-Start 1L
CASTROL MAGNATEC z opatentowaną technologią DUALOCK radykalnie ogranicza zużycie silnika zapewniając ochronę, która działa od razu i przy każdym uruchomieniu. Technologia DUALOCK stanowi rewolucyjne w skali globalnej połączenie dwóch typów molekuł ochronnych, które splecione ze sobą przywierają jak magnes do wrażliwych metalowych i ruchomych powierzchni w silniku podczas jego rozruchu i pracy. Unikalna dla technologii DUALOCK i opatentowana molekuła wiąże się z inną molekułą MAGNATEC, tworząc...
Dane techniczne:
Rodzaj paliwa
uniwersalny
Rodzaj oleju
Syntetyczny
Lepkość
5W-30
Pojemność
1L
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
Olej Castrol Magnatec 5W30 S1 Stop-Start 1L
autodoc.pl
CASTROL 15C2BB Olej silnikowy
3. Shell Helix Ultra Professional AP-L 5W-30 1L
Helix Ultra Professional 5W-30 1L - olej silnikowy do samochodów Shell .
Dane techniczne:
Rodzaj paliwa
Diesel
Rodzaj oleju
Syntetyczny
Lepkość
5W-30
Pojemność
1L
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
550046655 Olej silnikowy SHELL HELIX ULTRA PROFESSIONAL AP-L 5W-30, 1L
Najtańsze produkty: Olej silnikowy 5w-30 Diesel
1. K2 Texar Fuel Economy 5W30 1L
K2 Texar 5W30 Fuel Economy Benzin Diesel LPG to nowoczesny półsyntetyczny olej silnikowy opracowany i produkowany z wykorzystaniem najnowszej technologii ,,NANOTECH". Pozwala zaoszczędzić nawet do 5% paliwa w porównaniu do olejów mineralnych. W niskich temperaturach otoczenia, zwłaszcza w czasie rozruchu szybciej od konwencjonalnych olejów dociera do krytycznych punktów smarowania i dzięki temu lepiej zabezpiecza części silnika przed zużyciem. Utrzymuje silnik w czystości. Gwarantuje doskonał...
Dane techniczne:
Rodzaj paliwa
Uniwersalny
Rodzaj oleju
Półsyntetyczny
Lepkość
5W-30
Pojemność
1L
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
Olej silnikowy K2 Texar Fuel Economy, 5W30, 1L
Olej silnikowy TEXAR 5W-30 XL, 1L
2. Mobil Super 3000 XE 5W30 1L
Mobil Super 3000 XE 5W-30 - jest to olej o niskim wspó ł czynniku tarcia, oparty na technologii syntetycznej HC i o niskiej zawartoś ci popioł u. Jest przeznaczony do wydł uż enia ż ywotnoś ci i efektywnoś ci pojazdó w wyposaż onych w silniki Diesla i systemy kontroli emisji spalin samochodowych.
Zalety
wydł uż a ż ywotnoś ć i efektywnoś ć pojazdó w wyposaż onych w silniki Diesla i systemy kontroli emisji spalin
zapewnia dł ugotrwał ą pracę w wyż szych temperaturach bez oksydacyjnego zagę s...
Dane techniczne:
Rodzaj paliwa
Uniwersalny
Rodzaj oleju
syntetyczny
Lepkość
5W-30
Pojemność
1L
Klasa jakości
ACEA A3/B3/B4, C3; API SM/SL/CF
Klasa API
SM/SL/CF
Klasa ACEA
A3/B3,A3/B4, C3
Seria
SUPER 3000 XE
Normy producentów
API CF, API SN, SM, SL, BMW Longlife-04, C3, Ford WSS-M2C 917-A, GM dexos2, MB-Approval 229.31, MB-Approval 229.51, MB-Approval 229.52, VW 505 00, VW 505 01
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
Olej silnikowy MOBIL SUPER 3000 XE, 5W30, 1L
Olej silnikowy MOBIL SUPER 3000 XE -, 5W30, 1L
Olej silnikowy Mobil Super 3000 XE 5W/30 1L
Olej SUPER 3000 XE 5W-30 1 l Mobil
Olej SUPER 3000 XE 5W-30 1 l Mobil
3. SHELL C3 SN 229.51LL-04 5W30 1L
SHELL HELIX HX8 ECT C3 5W30 - 1L W pełni syntetyczny olej silnikowy – niezawodna wydajność, oczyszczanie i ochrona. Shell Helix HX8 ECT C3 bazuje na zaawansowanej technologii zapewniającej kompatybilność z filtrami cząstek stałych i wysoką wydajność silnika.Zmniejsza tarcia elementów pracujących silnika, zapewniając oszczędność paliwa. Główne zastosowania Olej Shell Helix HX8 ECT C3 to w pełni syntetyczny olej silnikowy opracowany z zastosowaniem najbardziej zaawansowanej technologii Shell zg...
Dane techniczne:
Rodzaj paliwa
uniwersalny
Lepkość
5W-30
Pojemność
1L
Klasa API
SN
Klasa ACEA
C3
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
Olej silnikowy SHELL C3 SN 229.51LL-04, 5W30, 1L
Olej silnikowy Shell Helix HX8 ECT C3 5W-30 (1L)
Porównanie TOP 3
Xado LUXURY DRIVE 5W30 1l
Castrol Magnatec 5W30 S1 Stop-Start 1L
Shell Helix Ultra Professional AP-L 5W-30 1L
Cena
Producent
XADO
Castrol
Shell
Rodzaj paliwa
Uniwersalny
uniwersalny
Diesel
Rodzaj oleju
Syntetyczny
Syntetyczny
Syntetyczny
Lepkość
5W-30
5W-30
5W-30
Pojemność
1L
1L
1L
Klasa API
SN/CF, API SN
n/a
n/a
Klasa ACEA
A3/B4
n/a
n/a
Korzyści ze stosowania oleju 5W-30 w silnikach Diesla
Łatwiejszy rozruch w niskich temperaturach Diesle bywają bardziej wrażliwe na zimę niż silniki benzynowe, zwłaszcza jeśli dodatkowo występują problemy z akumulatorem czy układem wtryskowym. Niższa lepkość zimowa (5W) pomaga szybko przepompować olej przez magistrale olejowe, zmniejszając ryzyko tarcia na sucho przy pierwszych obrotach wału korbowego.
Oszczędność paliwa Współczesne silniki wysokoprężne (szczególnie typu common rail) projektuje się tak, aby maksymalnie ograniczać opory wewnętrzne. Stosowanie 5W-30 może wpłynąć na minimalną, ale zauważalną redukcję zużycia paliwa przy zachowaniu odpowiedniej ochrony.
Zabezpieczenie przed zużyciem elementów silnika Oleje o dobrej jakości, spełniające rygorystyczne normy (np. ACEA C3 lub dedykowane normy producentów), zawierają pakiet inhibitorów korozji, dodatków przeciwzużyciowych oraz detergentów, które pomagają utrzymać jednostkę napędową w czystości.
Praca z turbosprężarką Turbodoładowane silniki Diesla wymagają oleju odpornego na wysokie temperatury w obrębie turbiny. Olej 5W-30 syntetyczny zwykle ma wysoką stabilność termiczną, co przekłada się na skuteczne smarowanie łożysk turbo i redukcję ryzyka odkładania się nagaru.
Zastosowanie w nowoczesnych dieslach z filtrami DPF i systemem SCR
Większość nowych samochodów z silnikiem wysokoprężnym jest wyposażona w filtr cząstek stałych (DPF lub FAP) oraz często w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), z wtryskiem płynu AdBlue. Z punktu widzenia oleju istotne są:
Niska zawartość siarki i fosforu: Tzw. oleje Low SAPS (niskopopiołowe) mają ograniczoną zawartość związków, które mogą zapychać filtr DPF.
Ograniczone powstawanie sadzy: Nowoczesne dodatki w olejach pomagają w ograniczaniu depozytów w układzie wydechowym i przedłużają żywotność filtra cząstek stałych.
Przed zakupem warto sprawdzić, czy wybrany 5W-30 jest przeznaczony do aut wyposażonych w DPF. Informacje te znajdują się zazwyczaj w opisie produktu lub w karcie technicznej producenta oleju.
Czy olej 5W-30 pasuje do każdego diesla?
Choć 5W-30 jest klasą popularną, a w nowych jednostkach bywa wręcz zalecaną, nie zawsze będzie najlepszym wyborem:
Starsze silniki wysokoprężne: W niektórych modelach o dużym przebiegu (np. 300–400 tys. km), gdzie obserwuje się podwyższone zużycie oleju, mechanik może zasugerować klasę lepkości o wyższej wartości przy wysokich temperaturach (np. 5W-40) w celu ograniczenia ubytków.
Jednostki pracujące w ekstremalnych warunkach: W przypadku intensywnie obciążonych silników (ciągła jazda z przyczepą, praca w ciężkim terenie) lub w sporcie motorowym zdarza się, że producenci zalecają oleje bardziej odporne na przegrzanie (np. 5W-50).
Zawsze warto sięgnąć do instrukcji obsługi lub dokumentacji technicznej pojazdu, by sprawdzić, jakie normy i klasy lepkości rekomenduje producent auta.
Najważniejsze parametry i normy
Przy zakupie oleju 5W-30 do silnika Diesla zwracaj uwagę nie tylko na samą klasę lepkości, ale i na:
Specyfikacje ACEA: Dla diesli z DPF często zaleca się ACEA C3, czasem C2 lub C4.
Specyfikacje API: Nowoczesne standardy to np. API CK-4 (bardziej popularne w pojazdach ciężarowych) bądź API SN/CF.
Normy producentów: Np. VW 505.01, MB 229.51, Ford WSS-M2C913-D czy GM Dexos2. Jeśli w karcie technicznej oleju znajdują się wyraźne informacje o zgodności z tymi normami, masz pewność, że produkt został przetestowany pod kątem wymagań konkretnej marki.
Wymiana i pielęgnacja oleju w praktyce
Interwały wymiany Wielu producentów podaje długie okresy między wymianami (nawet 20–30 tys. km). W praktyce jednak duże znaczenie mają warunki eksploatacji. Jeżeli auto jeździ głównie w mieście, odcinki są krótkie, a silnik często nie osiąga optymalnej temperatury, rozważ skrócenie interwału do około 10–15 tys. km.
Filtr oleju Zawsze wymieniaj filtr oleju przy każdej wymianie płynu. Zanieczyszczony filtr zwiększa ryzyko gorszego smarowania i szybszego zużycia kluczowych elementów silnika.
Regularna kontrola poziomu Diesle, zwłaszcza te z turbodoładowaniem, mogą spalać odrobinę oleju. Zaleca się sprawdzanie poziomu co kilka tysięcy kilometrów lub raz w miesiącu. Gdy wskaźnik na bagnecie zbliża się do minimum, należy dolać produkt o tych samych parametrach.
Czystość wlewu oleju Przy dolewkach zwracaj uwagę, by okolice korka wlewu oleju były czyste. Unikniesz wprowadzania zanieczyszczeń do układu smarowania.
Wnioski końcowe
Stosowanie oleju 5W-30 w silniku Diesla może przynieść wiele korzyści – od oszczędności paliwa, przez ułatwiony rozruch w zimie, po wydłużenie żywotności kluczowych podzespołów. Jednocześnie trzeba mieć na uwadze, że olej 5W-30 występuje w rozmaitych wariantach – różniących się dodatkami uszlachetniającymi, normami producentów i przeznaczeniem do konkretnych rozwiązań technologicznych (np. DPF).
Najważniejsze to przestrzegać zaleceń producenta pojazdu, zwłaszcza w przypadku silników z zaawansowanymi systemami oczyszczania spalin (DPF, SCR). Regularne wymiany oleju i filtrów, kontrola poziomu oraz wybór sprawdzonych marek pozwolą cieszyć się długą i bezawaryjną pracą silnika wysokoprężnego.
Olej silnikowy 5w-30 Diesel - Opinie
Liqui Moly Top Tec 4600 5W-30 1L: Bardzo dobry olej do 1.9 TDI PD
Zawsze miałem zagwozdkę z wyborem oleju do mojego starego diesla. Ostatnio testowałem olej 5W-30, i muszę przyznać, że rozruch zimą jest zdecydowanie łatwiejszy, co w naszym klimacie jest kluczowe. Miałem jednak wrażenie, że silnik pracuje trochę głośniej niż na poprzednim oleju. Z kolei zużycie paliwa rzeczywiście minimalnie spadło, więc coś za coś. Ktoś jeszcze miał podobne doświadczenia?
Liqui Moly Top Tec 4600 5W-30 1L: Bardzo dobry olej do 1.9 TDI PD
Zawsze miałem zagwozdkę z wyborem oleju do mojego starego diesla. Ostatnio testowałem olej 5W-30, i muszę przyznać, że rozruch zimą jest zdecydowanie łatwiejszy, co w naszym klimacie jest kluczowe. Miałem jednak wrażenie, że silnik pracuje trochę głośniej niż na poprzednim oleju. Z kolei zużycie paliwa rzeczywiście minimalnie spadło, więc coś za coś. Ktoś jeszcze miał podobne doświadczenia?