Wybór oleju silnikowego to jedna z najważniejszych decyzji eksploatacyjnych, które podejmuje właściciel samochodu. W przypadku silników wysokoprężnych (Diesla) właściwy dobór może przełożyć się na dłuższą żywotność jednostki napędowej, lepsze osiągi oraz niższe zużycie paliwa. Poniżej prezentujemy najważniejsze kwestie związane z olejem 5W-30 w kontekście silników Diesla, uwzględniając zarówno nowoczesne jednostki z filtrami cząstek stałych, jak i starsze konstrukcje.
Silniki Diesla, w porównaniu z jednostkami benzynowymi, zwykle pracują na wyższym stopniu sprężania i mają inne wymagania dotyczące smarowania. Lwia część producentów określa w instrukcjach obsługi specyficzne parametry lepkości, jak również wyśrubowane normy dotyczące właściwości chemicznych oleju (szczególnie w kontekście emisji spalin).
Klasa 5W-30 zapewnia odpowiednio niską lepkość w niskich temperaturach (cyfra 5 przed literą „W”), a jednocześnie zachowuje właściwy film smarny przy nagrzanym silniku (wartość 30).
W praktyce, im niższa liczba przed „W”, tym łatwiejszy rozruch w zimie i szybsze dotarcie oleju do kluczowych elementów silnika, co jest szczególnie istotne w regionach o chłodniejszym klimacie.
Skład i właściwości oleju 5W-30 do jednostek wysokoprężnych
Olej 5W-30 przeznaczony do diesla to zazwyczaj produkt:
Pełnosyntetyczny lub syntetyczny o niskiej zawartości popiołów (tzw. Low SAPS), co bywa niezwykle ważne dla nowoczesnych silników Diesla wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF).
Zawierający dodatki uszlachetniające, które mają chronić przed korozją, depozytami sadzy i osadami tworzącymi się podczas spalania oleju napędowego.
Często oznaczony jako „Energy Saving” lub „Fuel Economy”, ponieważ niższa lepkość przy temperaturach roboczych może przekładać się na nieznaczne zmniejszenie oporów i zużycia paliwa.
Ranking TOP 20
Lp.
Zdjęcie
Nazwa
Cena
Opinie
Producent
Rodzaj paliwa
Rodzaj oleju
Lepkość
Pojemność
Klasa jakości
Klasa API
Klasa ACEA
Normy producentów
Seria
Filtr dpf/fap
1
Orlen PLATINUM MAX EXPERT XD 5W-30 1L
1 opinia
Orlen
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
2
K2 Texar Fuel Economy 5W30 1L
1 opinia
K2
Uniwersalny
Półsyntetyczny
5W-30
1L
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
3
Motul 8100 Eco-clean C2 5W30 1L
1 opinia
Motul
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
ACEA C2; API SERVICES SN/CF
SN/CF
C2
17000, 17000., ACEA C2, API SN/CF, FIAT 9.55535-S1, PSA B71 2290
n/a
n/a
4
Xado LUXURY DRIVE 5W30 1l
1 opinia
XADO
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
n/a
SN/CF, API SN
A3/B4
n/a
n/a
n/a
5
Liqui Moly Top Tec 4500 5W-30 1L
1 opinia
Liqui Moly
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
n/a
SN
C3
ACEA C1, Ford WSS-M2C 934-B, JASO DL-1, Mazda, Mitsubishi, P000324, STJLR.03.5005
n/a
n/a
6
Shell Helix Ultra 5W-30 1L
1 opinia
Shell
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
7
Motul 8100 Eco-clean + C1 5W30 1L
1 opinia
Motul
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
ACEA C1; JASO DL-1
n/a
C1
17100, 17100., ACEA C1, FORD WSS M2C 934-B, JAGUAR STJLR.03.5005
n/a
n/a
8
Castrol MAGNATEC STOP-START 5W30 1L A5
1 opinia
Castrol
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
n/a
n/a
A5
n/a
n/a
n/a
9
Castrol Magnatec Stop-Start 5W-30 A5 1L
1 opinia
Castrol
Uniwersalny
syntetyczny
5W-30
1L
API SN/CF; ACEA A1/B1, A5/B5; ILSAC GF4
SN/CF
A1/B1,A5/B5
n/a
MAGNATEC
n/a
10
ELF Evolution Full-Tech FE 5W30 1l
1 opinia
ELF
Uniwersalny
syntetyczny
5W-30
1L
ACEA C3/C4
SL/CF
C3, C4
Renault RN0720
EVOLUTION FULL-TECH FE
DPF
11
Liqui Moly Molygen New Generation 5W30 1L
1 opinia
Liqui Moly
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
n/a
SN
C3
n/a
n/a
n/a
12
Fanfaro 5W30 1L
1 opinia
Fanfaro
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
n/a
SN
n/a
n/a
n/a
n/a
13
Valvoline SynPower FE 5W-30 1L
1 opinia
Valvoline
Uniwersalny
Syntetyczny
5W-30
1L
n/a
SL/CF
A1/B1,A5/B5
Fiat 9.55535-G1Ford WSS-M2C913-CFord WSS-M2C913-DRenault RN0700
Każdy silnik spalinowy podczas swojej pracy wymaga smarowania olejowego. Zadaniem środków smarnych jest nie tylko zapewnienie trwałego filmu olejowego, ale także odpowiednie studzenie newralgicznych elementów silnika i oczyszczanie wnętrza skrzyni korbowej z wszelkich osadów, powstałych w trakcie eksploatacji silnika.
Wyprodukowany w oparciu o najstaranniej wyselekcjonowane bazy syntetyczne olej ORLEN Platinum MaxExpert XD 5W30 polecany jest szczególnie do silników GM, które wymagają środka...
Dane techniczne:
Rodzaj paliwa
Uniwersalny
Rodzaj oleju
Syntetyczny
Lepkość
5W-30
Pojemność
1L
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
Olej silnikowy Max Expert XD 5W-30 1L Orlen Oil
Olej Platinum Maxexpert XD 5W-30 1L
autodoc.pl
ORLEN QFS436B10 Olej silnikowy
Orlen Oil 5w30 1l Maxexpert Xd
2. K2 Texar Fuel Economy 5W30 1L
K2 Texar 5W30 Fuel Economy Benzin Diesel LPG to nowoczesny półsyntetyczny olej silnikowy opracowany i produkowany z wykorzystaniem najnowszej technologii ,,NANOTECH". Pozwala zaoszczędzić nawet do 5% paliwa w porównaniu do olejów mineralnych. W niskich temperaturach otoczenia, zwłaszcza w czasie rozruchu szybciej od konwencjonalnych olejów dociera do krytycznych punktów smarowania i dzięki temu lepiej zabezpiecza części silnika przed zużyciem. Utrzymuje silnik w czystości. Gwarantuje doskonał...
Dane techniczne:
Rodzaj paliwa
Uniwersalny
Rodzaj oleju
Półsyntetyczny
Lepkość
5W-30
Pojemność
1L
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
Olej silnikowy K2 Texar Fuel Economy, 5W30, 1L
K2 Olej Syntetyk Texar 5w30 1l Fuel Economy Xl
K2 TEXAR 5W-30 XL Olej Silnikowy 1L
3. Motul 8100 Eco-clean C2 5W30 1L
Pojemność : 1 Klasa lepkości wg SAE: 5W-30 Specyfikacja wg ACEA: C2 Specyfikacja: API SERVICE SN Dopuszczenie przez producenta: AUDI #1234 Zalecenie producenta oleju: FIAT 9.55535-S1 Zalecenie producenta oleju: HONDA Zalecenie producenta oleju: SUBARU Zalecenie producenta oleju: TOYOTA balení: 1 Počet jednotek balení: 12 Pojemność : 1 Klasa lepkości wg SAE: 5W-30 Specyfikacja wg ACEA: C2 Specyfikacja: API SERVICE SN Dopuszczenie przez producenta: AUDI #1234 Zalecenie producenta oleju: FIAT 9....
Dane techniczne:
Rodzaj paliwa
Uniwersalny
Rodzaj oleju
Syntetyczny
Lepkość
5W-30
Pojemność
1L
Klasa jakości
ACEA C2; API SERVICES SN/CF
Klasa API
SN/CF
Klasa ACEA
C2
Normy producentów
17000, 17000., ACEA C2, API SN/CF, FIAT 9.55535-S1, PSA B71 2290
K2 Texar 5W30 Fuel Economy Benzin Diesel LPG to nowoczesny półsyntetyczny olej silnikowy opracowany i produkowany z wykorzystaniem najnowszej technologii ,,NANOTECH". Pozwala zaoszczędzić nawet do 5% paliwa w porównaniu do olejów mineralnych. W niskich temperaturach otoczenia, zwłaszcza w czasie rozruchu szybciej od konwencjonalnych olejów dociera do krytycznych punktów smarowania i dzięki temu lepiej zabezpiecza części silnika przed zużyciem. Utrzymuje silnik w czystości. Gwarantuje doskonał...
Dane techniczne:
Rodzaj paliwa
Uniwersalny
Rodzaj oleju
Półsyntetyczny
Lepkość
5W-30
Pojemność
1L
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
Olej silnikowy K2 Texar Fuel Economy, 5W30, 1L
K2 Olej Syntetyk Texar 5w30 1l Fuel Economy Xl
K2 TEXAR 5W-30 XL Olej Silnikowy 1L
2. Orlen PLATINUM MAX EXPERT XD 5W-30 1L
Każdy silnik spalinowy podczas swojej pracy wymaga smarowania olejowego. Zadaniem środków smarnych jest nie tylko zapewnienie trwałego filmu olejowego, ale także odpowiednie studzenie newralgicznych elementów silnika i oczyszczanie wnętrza skrzyni korbowej z wszelkich osadów, powstałych w trakcie eksploatacji silnika.
Wyprodukowany w oparciu o najstaranniej wyselekcjonowane bazy syntetyczne olej ORLEN Platinum MaxExpert XD 5W30 polecany jest szczególnie do silników GM, które wymagają środka...
Dane techniczne:
Rodzaj paliwa
Uniwersalny
Rodzaj oleju
Syntetyczny
Lepkość
5W-30
Pojemność
1L
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
Olej silnikowy Max Expert XD 5W-30 1L Orlen Oil
Olej Platinum Maxexpert XD 5W-30 1L
autodoc.pl
ORLEN QFS436B10 Olej silnikowy
Orlen Oil 5w30 1l Maxexpert Xd
3. ELF Evolution Full-Tech FE 5W30 1l
ELF EVOLUTION FULL-TECH FE 5W-30 – nastę pca oleju ELF SOLARIS FE 5W-30
Niskopopioł owy, wysokowydajny olej silnikowy do samochodó w osobowych Renault z silnikami wysokoprę ż nymi najnowszej generacji, posiadają cymi systemy koń cowej obró bki spalin.
Zastosowania:
Specjalnie opracowany do najnowszej generacji silnikó w wysokoprę ż nych Renault, odpowiadają cych wartoś ciom emisji EURO IV i EURO V.
Umoż liwia najdł uż sze interwał y wymiany oleju.
Optymalizuje ż ywotnoś ć instalac...
Dane techniczne:
Rodzaj paliwa
Uniwersalny
Rodzaj oleju
syntetyczny
Lepkość
5W-30
Pojemność
1L
Klasa jakości
ACEA C3/C4
Klasa API
SL/CF
Klasa ACEA
C3, C4
Seria
EVOLUTION FULL-TECH FE
Normy producentów
Renault RN0720
Filtr dpf/fap
DPF
Gdzie kupić:
Sklep
Nazwa
Cena
Olej silnikowy ELF FULL-TECH FE, 5W30, 1L
OLEJ 5W-30 ELF EVOLUTION FULTECH FE 1L ELF 5W30 EVO FT FE 1 5W301
OLEJ 5W-30 ELF EVOLUTION FULTECH FE 1L
Olej Elf Evolution Full-tech Fe 5w30 1l 5w-30
Porównanie TOP 3
Orlen PLATINUM MAX EXPERT XD 5W-30 1L
K2 Texar Fuel Economy 5W30 1L
Motul 8100 Eco-clean C2 5W30 1L
Cena
Producent
Orlen
K2
Motul
Rodzaj paliwa
Uniwersalny
Uniwersalny
Uniwersalny
Rodzaj oleju
Syntetyczny
Półsyntetyczny
Syntetyczny
Lepkość
5W-30
5W-30
5W-30
Pojemność
1L
1L
1L
Klasa jakości
n/a
n/a
ACEA C2; API SERVICES SN/CF
Klasa API
n/a
n/a
SN/CF
Klasa ACEA
n/a
n/a
C2
Normy producentów
n/a
n/a
17000, 17000., ACEA C2, API SN/CF, FIAT 9.55535-S1, PSA B71 2290
Korzyści ze stosowania oleju 5W-30 w silnikach Diesla
Łatwiejszy rozruch w niskich temperaturach Diesle bywają bardziej wrażliwe na zimę niż silniki benzynowe, zwłaszcza jeśli dodatkowo występują problemy z akumulatorem czy układem wtryskowym. Niższa lepkość zimowa (5W) pomaga szybko przepompować olej przez magistrale olejowe, zmniejszając ryzyko tarcia na sucho przy pierwszych obrotach wału korbowego.
Oszczędność paliwa Współczesne silniki wysokoprężne (szczególnie typu common rail) projektuje się tak, aby maksymalnie ograniczać opory wewnętrzne. Stosowanie 5W-30 może wpłynąć na minimalną, ale zauważalną redukcję zużycia paliwa przy zachowaniu odpowiedniej ochrony.
Zabezpieczenie przed zużyciem elementów silnika Oleje o dobrej jakości, spełniające rygorystyczne normy (np. ACEA C3 lub dedykowane normy producentów), zawierają pakiet inhibitorów korozji, dodatków przeciwzużyciowych oraz detergentów, które pomagają utrzymać jednostkę napędową w czystości.
Praca z turbosprężarką Turbodoładowane silniki Diesla wymagają oleju odpornego na wysokie temperatury w obrębie turbiny. Olej 5W-30 syntetyczny zwykle ma wysoką stabilność termiczną, co przekłada się na skuteczne smarowanie łożysk turbo i redukcję ryzyka odkładania się nagaru.
Zastosowanie w nowoczesnych dieslach z filtrami DPF i systemem SCR
Większość nowych samochodów z silnikiem wysokoprężnym jest wyposażona w filtr cząstek stałych (DPF lub FAP) oraz często w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), z wtryskiem płynu AdBlue. Z punktu widzenia oleju istotne są:
Niska zawartość siarki i fosforu: Tzw. oleje Low SAPS (niskopopiołowe) mają ograniczoną zawartość związków, które mogą zapychać filtr DPF.
Ograniczone powstawanie sadzy: Nowoczesne dodatki w olejach pomagają w ograniczaniu depozytów w układzie wydechowym i przedłużają żywotność filtra cząstek stałych.
Przed zakupem warto sprawdzić, czy wybrany 5W-30 jest przeznaczony do aut wyposażonych w DPF. Informacje te znajdują się zazwyczaj w opisie produktu lub w karcie technicznej producenta oleju.
Czy olej 5W-30 pasuje do każdego diesla?
Choć 5W-30 jest klasą popularną, a w nowych jednostkach bywa wręcz zalecaną, nie zawsze będzie najlepszym wyborem:
Starsze silniki wysokoprężne: W niektórych modelach o dużym przebiegu (np. 300–400 tys. km), gdzie obserwuje się podwyższone zużycie oleju, mechanik może zasugerować klasę lepkości o wyższej wartości przy wysokich temperaturach (np. 5W-40) w celu ograniczenia ubytków.
Jednostki pracujące w ekstremalnych warunkach: W przypadku intensywnie obciążonych silników (ciągła jazda z przyczepą, praca w ciężkim terenie) lub w sporcie motorowym zdarza się, że producenci zalecają oleje bardziej odporne na przegrzanie (np. 5W-50).
Zawsze warto sięgnąć do instrukcji obsługi lub dokumentacji technicznej pojazdu, by sprawdzić, jakie normy i klasy lepkości rekomenduje producent auta.
Najważniejsze parametry i normy
Przy zakupie oleju 5W-30 do silnika Diesla zwracaj uwagę nie tylko na samą klasę lepkości, ale i na:
Specyfikacje ACEA: Dla diesli z DPF często zaleca się ACEA C3, czasem C2 lub C4.
Specyfikacje API: Nowoczesne standardy to np. API CK-4 (bardziej popularne w pojazdach ciężarowych) bądź API SN/CF.
Normy producentów: Np. VW 505.01, MB 229.51, Ford WSS-M2C913-D czy GM Dexos2. Jeśli w karcie technicznej oleju znajdują się wyraźne informacje o zgodności z tymi normami, masz pewność, że produkt został przetestowany pod kątem wymagań konkretnej marki.
Wymiana i pielęgnacja oleju w praktyce
Interwały wymiany Wielu producentów podaje długie okresy między wymianami (nawet 20–30 tys. km). W praktyce jednak duże znaczenie mają warunki eksploatacji. Jeżeli auto jeździ głównie w mieście, odcinki są krótkie, a silnik często nie osiąga optymalnej temperatury, rozważ skrócenie interwału do około 10–15 tys. km.
Filtr oleju Zawsze wymieniaj filtr oleju przy każdej wymianie płynu. Zanieczyszczony filtr zwiększa ryzyko gorszego smarowania i szybszego zużycia kluczowych elementów silnika.
Regularna kontrola poziomu Diesle, zwłaszcza te z turbodoładowaniem, mogą spalać odrobinę oleju. Zaleca się sprawdzanie poziomu co kilka tysięcy kilometrów lub raz w miesiącu. Gdy wskaźnik na bagnecie zbliża się do minimum, należy dolać produkt o tych samych parametrach.
Czystość wlewu oleju Przy dolewkach zwracaj uwagę, by okolice korka wlewu oleju były czyste. Unikniesz wprowadzania zanieczyszczeń do układu smarowania.
Wnioski końcowe
Stosowanie oleju 5W-30 w silniku Diesla może przynieść wiele korzyści – od oszczędności paliwa, przez ułatwiony rozruch w zimie, po wydłużenie żywotności kluczowych podzespołów. Jednocześnie trzeba mieć na uwadze, że olej 5W-30 występuje w rozmaitych wariantach – różniących się dodatkami uszlachetniającymi, normami producentów i przeznaczeniem do konkretnych rozwiązań technologicznych (np. DPF).
Najważniejsze to przestrzegać zaleceń producenta pojazdu, zwłaszcza w przypadku silników z zaawansowanymi systemami oczyszczania spalin (DPF, SCR). Regularne wymiany oleju i filtrów, kontrola poziomu oraz wybór sprawdzonych marek pozwolą cieszyć się długą i bezawaryjną pracą silnika wysokoprężnego.
Liqui Moly Top Tec 4600 5W-30 1L: Bardzo dobry olej do 1.9 TDI PD
Zawsze miałem zagwozdkę z wyborem oleju do mojego starego diesla. Ostatnio testowałem olej 5W-30, i muszę przyznać, że rozruch zimą jest zdecydowanie łatwiejszy, co w naszym klimacie jest kluczowe. Miałem jednak wrażenie, że silnik pracuje trochę głośniej niż na poprzednim oleju. Z kolei zużycie paliwa rzeczywiście minimalnie spadło, więc coś za coś. Ktoś jeszcze miał podobne doświadczenia?
Liqui Moly Top Tec 4600 5W-30 1L: Bardzo dobry olej do 1.9 TDI PD
Zawsze miałem zagwozdkę z wyborem oleju do mojego starego diesla. Ostatnio testowałem olej 5W-30, i muszę przyznać, że rozruch zimą jest zdecydowanie łatwiejszy, co w naszym klimacie jest kluczowe. Miałem jednak wrażenie, że silnik pracuje trochę głośniej niż na poprzednim oleju. Z kolei zużycie paliwa rzeczywiście minimalnie spadło, więc coś za coś. Ktoś jeszcze miał podobne doświadczenia?